Vad är anatomi?

"natomi´, vetenskap som studerar växternas, djurens och människokroppens byggnad. Makroskopisk anatomi beskriver uppbyggnaden som den ses med blotta ögat, medan mikroskopisk anatomi beskriver celler och vävnader som de ses i ett mikroskop. Komparativ anatomi jämför ett organ eller ett organsystem hos olika arter eller grupper ur ett evolutionsbiologiskt perspektiv."
- Nationalencyklopedin

Varför ska det vara så svårt att studera detta? Varför ser mina människor ut som huvudfotingar? Och varför kan jag inte rita människors ansikten från flera olika vinklar - jag har totalt fastnat för människors högra ansiktshalva. Varför inte vänstra? Panik!

Hur ska jag förbättra detta? En kompis frågan häromdagen om jag ville följa med på kroki. Lite otäkt, lite spännande - men kanske väldigt lärorikt? Jag vet inte. Hur som helst måste jag förbättra den. Kanske köpa en bok om anatomi?

Kommentarer
Postat av: Anna

Göre! Kroki är fantastiskt bra när man ska lära sig anatomi, det är också bara bra i allmänhet att lära sig kunna se och rita (sambandet mellan öga och hand). Hjälp, det där lät väldigt föreläsar-smart.

2010-11-06 @ 12:08:16
URL: http://aliblyerts.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0